Van klusjesman naar ondernemer met een explosief groeiend bouwbedrijf

“Mijn afsluitratio steeg van 20 - 30% naar 50% goedgekeurde offertes”

Dit is het inspirerende verhaal van Nick, zaakvoerder van Renovatiewerken VDB.

  • Leeftijd: 37 jaar

  • Sector: totaalrenovaties en nieuwbouw

  • Oprichting: 2020

  • Aantal teamleden: 20

  • Grootste eyeopener: Hoe ik een bedrijfsstructuur kon creëren waarbij ik er niet altijd en overal moet zijn.

 
 

De start van een mooie reis

Nick deed zijn eerste ervaringen op in de horeca en een kartonfabriek. Na enkele jaren startte hij met zijn beste vriend een klusjesdienst. “We deden allerlei kleine klussen, zoals schilderen, vloeren, kleine herstellingen in en rond het huis,... En zo zijn we gaandeweg gegroeid tot gyprocwerken. Op een bepaald moment kwam de vraag naar een totaalrenovatie binnen. En toen wisten we het! We moesten het professioneler aanpakken!”

Ondernemersverhaal

“Als een sneltrein”, beschrijft Nick zijn eerste jaar. De onderneming groeide in zo’n tempo dat hij op korte tijd nood had aan extra ondersteuning. In nog geen jaar tijd groeide het team van één administratief bediende naar vier medewerkers. “En in het tweede jaar? Toen verdubbelde mijn team.”

Ondertussen bestaat Renovatiewerken VDB uit 20 medewerkers die Nick aanstuurt. En daar stopt zijn groeiverhaal niet: zijn vast team vult hij nog aan met onderaannemers en zelfstandigen. En dat bracht behoorlijk wat uitdagingen met zich mee.

Groeipijnen

Als ondernemer staat Nick met zijn beide voeten op de grond. Hij weet van aanpakken en is bereid om risico’s te nemen. Toch botste Nick op een uitdaging die herkenbaar is voor vele ondernemers: hij verloor zichzelf vaak in het werk. “Een werkdag van 16 uur is nog altijd normaal voor mij. Je wordt als ondernemer vaak geleefd en toch voelt dat anders aan aangezien je zelf keuzes maakt. En toch wrong er iets bij mij. Ik had het moeilijk om taken door te geven aan mijn medewerkers.”

Bovendien had Nick het gevoel dat hij als vriend naast zijn team stond en niet als leidinggevende. “Ik moest meer afgaan op mijn buikgevoel, ook als dat niet voor iedereen een juiste of logische keuze was.” 

Groeiverhaal dankzij de trajecten

Zijn explosieve groei bracht hem in contact met ons. Nick stapte in het traject Business Fundamenten met een duidelijk doel: zijn structuur goed zetten voor zijn verdere groeiplannen. “En toen ging de wereld even achter slot en grendel… De Corona-pandemie brak uit.” Dat gold niet voor Nick en zijn bedrijf. Hij stapte in 2022 op het vliegtuig richting zijn Master Future Plan. En daarna volgde hij gedreven  en ambitieus ons Sales Bootcamp, Smarketing in Verbinding en In Company traject op maat.

 

Het resultaat? Nick vertelt het je maar al te graag! 

  • Ik werkte ‘s nachts regelmatig door. Na het volgen van de trajecten heb ik een balans gevonden tussen werk en ontspanning. 

  • Ik wou graag alles zelf doen om zo de controle te behouden. Nu delegeer ik taken en laat ik het los omdat ik vertrouw op mijn team. 

  • Als vriend naast mijn team ging ik moeilijke gesprekken uit de weg. Nu neem ik de rol van leidinggevende op om feedbackmomenten in te plannen, zonder plezier in het werk te verliezen.

  • Na een storm komt er altijd stilte: mijn bedrijf ging van chaos naar een duidelijke structuur. Mijn team weet nu duidelijk wat er van hen verwacht wordt.

  • Ik volgde mijn verkoopgesprekken zelden op. Door een duidelijke opvolging te implementeren, groeide mijn afsluitratio van 20 - 30% naar 50% goedgekeurde offertes.

  • Ik deed aan improvisatie-ondernemen. Nu heb ik een heldere toekomstvisie en een duidelijk actieplan voor de komende jaren. 

  • Mijn toekomstplan voor 2028 werd in 2024 realiteit.

 

Toekomstplannen

We vroegen Nick hoe zijn toekomst voor Renovatiewerken VDB eruitziet. “Rooskleurig”, antwoordde hij lachend. “Ik had voor ogen om eind 2024 met 20% te groeien, maar dat doel behaalden we al in het eerste kwartaal. Dus we zitten zeker op schema!” Verder wil Nick nog twee extra teamleden aanwerven om het bedrijf klaar te stomen voor extra klanten. 

Zou hij het bedrijf ooit verkopen? “Dat kan… Als ik er ooit afscheid van kan nemen”, sluit hij met een lach af.

Ontdek onze trajecten
Stijn Matthé

Stijn is erkend Squarespace Expert en Authorized Trainer. Hij richt zich op KMO’s en maakt websites op maat waarmee zijn klanten kunnen stoefen.

https://fatfish.be
Vorige
Vorige

Greet Mussels & ‘t Klein Geluk

Volgende
Volgende

Een kinderpraktijk met een team dat nu nóg sterker is en klaar voor de toekomst