Bedrijfsgroei door een beter verkoopsproces
Wanneer Vincent in 2022 Peeters Ramen & Deuren overneemt, is het bedrijf op dat moment al achttien jaar een gevestigde waarde in Dessel en omgeving. Hij krijgt meteen te maken met heel wat uitdagingen: de vaste fabrikant gaat failliet, de oorlog in Oekraïne breekt uit en de grondstofprijzen fluctueren enorm hard. Over een heftig eerste jaar gesproken! Als gevolg ziet Vincent de verkoop teruglopen dus besluit daar iets aan te doen. Hij stapt met een kleine groep ondernemers in het Sales Bootcamp traject.
Geen verkoopervaring
“Voor ik het bedrijf overnam, heb ik 7 jaar bij een groot baggerbedrijf gewerkt in het buitenland. Daar deed ik vooral veel operationele taken, wat maakt dat ik eigenlijk helemaal niet commercieel aangelegd was. We maakten wel offertes, maar volgden die niet op”, steekt Vincent van wal.
Het is zijn marketingbureau dat hem in contact brengt met Joke en Bart van PUUR Ondernemen. Tijdens de Sales Bootcamp wordt heel het verkoopproces ontleed en opgedeeld in verschillende stappen om ze vervolgens uit te werken voor jouw bedrijf.
Verkoopstructuur in je bedrijf installeren
“Ik ontdekte dat er een duidelijke structuur in een verkoopproces zit. Dat verkopen een proces is met een aantal stappen die je altijd doorloopt. Ik leerde de verschillende stappen kennen en ontdekte waar je allemaal op bezwaren kan botsen en hoe je die kan onderscheppen en ombuigen alvorens je aan het einde van het gesprek komt”, aldus Vincent.
“Het samen opbouwen van het verkoopproces voor Peeters Ramen & Deuren was voor mij heel waardevol. We zetten de theorie meteen om naar de praktijk. Na Sales Bootcamp heb ik de structuur in ons bedrijf geïmplementeerd en ging mijn team er meteen mee aan de slag. Met resultaat!”
Een groter team dankzij betere verkoop
Toen Vincent het bedrijf overnam, waren ze een team van acht, inclusief Vincent. Nu staat de teller op twaalf. “Er zijn de laatste jaren vooral extra plaatsers bijgekomen omdat de verkoop veel beter loopt”, zegt hij trots.
Wat ze hebben aangepast om meer klanten binnen te halen? Eerst en vooral de implementatie van een duidelijk verkoopproces. Alle stappen zijn uitgewerkt en uitgeschreven. Daarnaast hebben ze kleine, maar heel belangrijke details aangepakt. “We hebben onze offertes en opvolging van e-mails en telefoons aangepast. Nu hebben we iemand op de baan die gaat opmeten en verkoopt, en daarnaast twee verkopers in onze showroom die de klanten verder helpen.”
Een afgewerkt ‘product’
“Wat ik zo goed vind aan Sales Bootcamp is dat je met een afgewerkt ‘product’ buitengaat. Na de eerste tweedaagse kan je echt al concreet aan de slag en heb je een paar weken om aan de slag te gaan en routine op te bouwen. De volgende tweedaagse bouw je hierop verder”, vervolgt Vincent. “Daarnaast is de kleine groep een enorm pluspunt. Er wordt echt voor iedereen een op maat verkoopproces uitgewerkt waardoor je met een afgewerkt product en zonder vragen buiten wandelt. Ergens anders krijg je enkel theorie en moet je het zelf in de praktijk nog uitzoeken.”
Echt goede mentoren
“Als laatste geef ik graag nog mee dat Joke en Bart echt goede mentoren zijn. Je hebt heel veel mensen die goed zijn in veel praten. Maar Joke en Bart zijn naast goede praters ook enorm goed in mensen coachen en triggeren. Ze stellen de juiste vragen die je aanzetten tot nadenken. Ze maken het mogelijk om te werken aan jezelf én aan je bedrijf”, sluit Vincent af.